Morgan 4/4 2 seater
Fin sommerbil til små penge: Besrivelse fra sælger:Vi købte vores Morgan 4/4 hos Søren Sørensen, Dansk Morganagentur, Hemstok ved Skanderborg i oktober 2012. Bilen havde kun gået godt 22.000 miles = 35.200 km. Bilen blev leveret nysynet. Ved købet forlangte jeg eftermonteret: 1. Bremseforstærker, 2. Sikkerhedsseler, 3. Bakspejl, 4. Bagagebærer, 5. Morgan stofdækken.
Bilen er en årgang 1983, – og er midt i 1980´erne hjemkøbt til Danmark fra en engelsk morganforhandler af Søren Sørensen. Bilen har før mig haft to midaldrende danske ejere. Søren Sørensen fortalte mig at han har serviceret og passet bilen i de to tidligere ejeres tid.
Motor og gearkasse er indkøbt fra FORD, tiltænkt til brug i Ford Escort årgang 1983. Motoren er en 1.6 L. 98 HK. Type XR3. Med overliggende knastaksel (første Ford motor med OHC). Gearkassen er tilhørende Ford 5 trins type G. Se vedlagte datablad.
Morgan valgte i 1983, fra fabrikken, at male motorrum og motor matsort? For mig lignede det ”lort” at se ned i sådan et sort og beskidt motorrum! Som gammel mekaniker valgte jeg at totalrenovere hele motorrummet og motorens ydre dele. Jeg har i min ejer-tid udført følgende reparationer:
• Oktober 2012. Bilen synet og godkendt. Miles 20.700.
• 2013 – Udskiftning af den originalmonterede Franske Autoliete 28A generator, som var slidt i lejerne og var ydelsesmæssigt underdimensioneret. Jeg valgte at montere en ny Bosch 58A generator i stedet. Ny kilerem monteret.
• 2013 – Udskiftning af samtlige kølerslanger på motoren og til varmeapparatet.
• Samme år. Varmeapparatet adskilt og renset i radiatorlegemet. Viledonfilter (kunststof filter) monteret ved varmeapparatets indsugning.
• Samme år. Rusten udstødningsmanifold afmonteret og sandblæst, malet med varmebestandigt aluminiums maling. Alle rustne møtrikker udskiftet med lukkede rustfrie møtrikker. Pindbolte renoveret og ved samling smurt med nikkelpasta.
• Samme år. Ventildæksel rengjort, finslebet og lakkeret med sølvmaling. Utæt ventildækselpakning udskiftet med ny korkpakning. Samtlige ventildækselskruer udskiftet med lukkede rustfrie møtrikker.
• Samme år. Samtlige pakninger i karburatoren udskiftet med originalt Weber pakningssæt.
• Samme år. Luftfilterhus renset og finslebet, og lakkeret med sølvmaling. Nyt luftfilter monteret.
• Samme år. Motor og motorrum lakkeret med sort blanklak.
• 2014 – Føler for kølevandstemperatur udskiftet med ny. Elektrisk køler ventilator demonteret, renset og smurt i lejerne.
• Samme år. Hovedafbryder til batteriet monteret (tyverisikring).
• Oktober 2014. Bilen synet og godkendt. Miles 22.000.
• Samme år. Udskiftning af koblingskabel grundet koblingsproblemer. Uden virkning?
• 2016 – Interval for udskiftning af tandrem! Ved denne operation valgte jeg at udskifte: 1. Vandpumpen, da jeg ikke vidste om den tidligere har været udskiftet. 2. remstrammeren (rullen), 3. ny tandrem. 4. Nyt oliefilter + 5L. Halvsyntetisk olie. Selvstarteren smurt i drev og lejer.
• Oktober 2016. Bilen synet og godkendt. Miles 22.000.
• 2018 – Koblingsproblemerne fortsætter, da en 5/16” forbindelsesstang fra koblingspedalen til en forbindelse til koblingskablet i motorrummet knækker midt over i gevindet grundet konstruktionsfejl i motorrummet. Jeg fremstiller en ny forbindelsesstang på min drejebænk. Jeg vælger at tage motoren ud af bilen for at efterse selve koblingen. Trykpladen og belægningen var som nyt? Men udrykkerlejet, som lægger an mod trykpladen og kører med hele tiden, var totalt opslidt! Ved kontakt med Hansen Autoparts ApS, Sdr. Hørup Fyn, skaffede De en komplet kobling og udrykkerleje fra Tyskland, fremstillet til Racing-brug. Alle delene er næste uopslideligt ved almindlig brug i Morganen.
• Bilen har siden foranstående reparationer kørt upåklageligt!
• Oktober 2018. Bilen synet og godkendt. Miles 22.400.
• Juli 2020. Bilen Veteransynet og godkendt. Miles 22.800. Næste syn foretages i 2028.
• April 2021. Nyt 60Ah. Vedligeholdelsesfrit Batteri monteret.
Med foranstående redegørelse kan jeg stå inde for, at bilen er i sund og velfungerende stand, sammenlignet med tilstanden ved købet. Vi vælger at sælge bilen grundet tiltagende alder og helbredsmæssige omstændigheder, som forårsager, at vi desværre ikke får brugt bilen som tiltænkt ved købet i 2012.
NB. Ved evt. salg af bilen medfølger: 1. Original instruktionsbog. 2. Fakturabilag på de fleste indkøbte reservedele. 3. Lille hæfte med Morganklubbens historie, om Morgan. 4. Owners Workshop Manual over FORD Escord 1980 – 1982 – 1983. Indeholdende bland andet alle motor data.
Til salg har jeg en original Engels SIRIUS pilotjakke, lammeskind med pelskrave, nypris kr. 5,450,-. SIRIUS er en Engelsk flyvemaskinefabrik, der ny fremstiller pilotjakkerne som kopi af 2. verdenskrigs krigsflyveres pilotjakker. Til salg har jeg også en Skindhjelm (brun), nypris kr. 775,- også kopi af 2. verdenskrigs krigsflyveres hjelme. For besigtigelse af bilen venligst ring Tage Nielsen 40515044 Sælges for Kunde!